Birgitte Lysemose
 

Børn & Unge Rådgivning

“Få redskaber til håndtering af udfordringer i skolen og i hverdagen”

 
myles-tan-WNAO036c6FM-unsplash.jpg
 

Rådgivning af børn og unge 

Er dit barn i trivsel?

Eller har det udfordringer med f.eks.

  • lavt selvværd

  • angst (i en eller anden form)

  • stress, ikke kunne sige fra

  • sorg, skilsmisse 

  • modløshed, søvnløshed, tristhed

  • ondt i maven, i hovedet, sygdom

  • vrede, udadreagerende adfærd

  • indlæring, koncentrationsbesvær

  • manglende lyst til at lære / til at komme i skole

  • andet

Mit tilbud om rådgivning af børn og unge bygger blandt andet på mine erfaringer som folkeskolelærer gennem 27 år. Jeg har arbejdet med børn i alle aldre og med problematikker omkring trivsel, indlæringsproblemer og angst, og jeg har hjulpet børn til håndtering af sorg, sygdom og skilsmisser. 

Jeg bruger i høj grad de erfaringer, jeg har med at motivere børn og unge til for eksempel at turde stå på en scene, til at turde stå frem og til at åbne op for at være en del af et eller flere af de forskellige fællesskaber. Det vil sige at arbejde med at flytte fokus fra det, der gør ondt/giver nederlag hen til det, der giver glæde og selvtillid. Hen til noget, som er håndterbart. Så livet bliver håndterbart.

Jeg bruger psykologisk kinesiologi i mine behandlinger af børn og unge, og ved angstproblematikker henter jeg desuden viden og ideer fra min uddannelse som Cool kids-vejleder. 

Hvad sker der ved en behandling hos mig?

Da krop og psyke taler sammen, bruger jeg bl.a. muskeltesten fra kinesiologien til at hjælpe barnet med at ”oversætte” kroppens sprog på en blid, effektiv og målrettet måde. Muskeltesten kan positivt bruges selv på helt små børn. 

Sammen med barnet ser jeg blandt andet på:

  • Muskeltesten – hvad er det for noget? Hvad viser din krop dig?

  • Hvad fortæller kroppens signaler dig?

  • Hvordan kan du bruge det, kroppen fortæller dig?

  • Hvad du kan gøre for at få det bedre/ komme i balance/ blive gladere?

Barnet kan opnå at få redskaber til at opøve evnen til at håndtere de svære følelser og begrænsende tankemønstre, opleve en bedre koncentrations- og fokuseringsevne, blive bedre til at håndtere angsten for præstationer & eksaminer og det kan øge accepten af og kærligheden til sig selv.

Udover kinesiologien bruger jeg klangterapi og Bachs blomsterdråber i behandlinger af børn og unge. Det er min erfaring, at de børn og unge, der har brug for min hjælp er meget åbne, følsomme og modtagelige overfor behandlingsformer, der udover ord også lader energien arbejde i kroppen via f.eks. lyd eller blomsterdråber.

 
KlangterapiBirgitteLysemose
 

Indlæringskinesiologi 

Børn og unge, der oplever mistrivsel eller andre former for indre eller ydre stress, kan reagere med en blokering, der påvirker både hjernen og andre dele af kroppen, og somhindrer indlæringsevnen. Hjernens to halvdele har simpelthen svært ved at arbejde sammen.

Stress kan være mange ting lige fra ydre ting som påvirker os som for eksempel fødevarer, støj, medicin, elektromagnetiske stråler fra WIFI, mobiler, computere, routere osv. til indre ting, som for lidt søvn, mangel på vand eller følelsesmæssig stress som f.eks. at føle sig dum. Et barn, der er meget sensitivt, bliver hurtigere overstimuleret/stresset, da det opfatter flere ting end sædvanligt med sine veludviklede ”antenner”.

Når hjernen ikke fungerer optimalt i skolen, kan det vise sig ved f.eks. koncentrationsbesvær, vanskeligheder ved at huske og genfortælle, en dårlig talforståelse, en langsom/usikker læsning eller at den foretrukne skrive- og læseretning er fra højre til venstre. Dette kan resultere i at barnet giver op overfor læring, hurtigt bliver vred og aggressiv eller udmattes i forhold til skole og lektier. 

I arbejdet med barnet eller eleven kan jeg teste barnets dominansprofil (baseret på Carla Hannafords bog ”The dominance factor”), hvor det bliver tydeligt hvilke faktorer, der stresser, og hvordan barnets hjerne fungerer både uden og under stress. 

Indlæringskinesiologien afdækker blokeringerne og giver idéer til øvelser, der hjælper hjernen til at kunne samarbejde på en mere hensigtsmæssig måde, så barnets potentiale kommer frem. Jeg bruger disse øvelser til at afhjælpe vanskelighederne og styrke kompetencerne, så barnet trives bedre både i skolen og i hverdagen derhjemme.

 Al afbalancering sker via bevægelse. 

Øvelsernes formål er at etablere, vedligeholde og videreudvikle motorikken og specielt at få etableret et samarbejde mellem højre og venstre hjernehalvdel.

Barnet får anvist enkelte fysiske øvelser, der skal laves hjemme 1-2 gange dagligt i 5- 10 minutter sammen med en voksen.

Selv en meget omsorgsfuld forælder kan have blinde vinkler. Som forælder får du redskaber til bedre at kunne forstå dit barn og dets udfordringer, og vi snakker om, hvordan du kan hjælpe dit barn med lektier, nye indlæringsområder, konflikthåndtering osv. 

Der er evidens for, at indlærings-kinesiologi virker. Faktisk kan det hjælpe menneskesker i alle aldre til en bedre præstation inden for alle fagområder, da man lærer at anvende sine talenter og evner bedre og derved opnå en større livskvalitet.

 

 
ben-white-4K2lIP0zc_k-unsplash.jpg

FÅ DIT POTENTIALE FREM